quarta-feira, 6 de maio de 2009

Política, conflitos, democracia e psicanálise



Política, conflitos, democracia e psicanálise

Estive a ler um artigo de Adrián Liberman (www.ipa.org.uk) que me pareceu muito interessante, cuja leitura integral recomendo, e sobre o qual gostava de levantar uma discussão neste nosso blog.
O artigo começa por evocar a polarização da política (que não tenho dúvidas que na Venezuela será maior do que cá) :
“An inner world that is expressed through the fantasies of inclusion or exclusion takes on an ominous and sinister appearance when it is reinforced by the prevailing political discourse. And when this phenomenon appears on the couch we have to ask whether it can be dealt with via the familiar dynamic between projection and introjection”.
O autor prossegue afirmando que a ausência da palavra é o caminho para a loucura e a desumanização. E que a nossa tarefa como analistas/terapeutas posicanalíticos é a de restituir a palavra, ou seja, recuperar a capacidade de pensar e falar coma a estrada real para a reafirmação da lei humana.
Liberman acrescenta:

“ [the] emergence [of political conflicts] in the form of hate throws into question the practice of psychoanalysis when the latter fails to take current events into account. In principle, I believe that this situation obliges the analyst to make an open defence of democracy, especially because, in the absence of the rule of law, compliance with the fundamental rule [neutrality and abstinence] becomes meaningless.
(…) One could think of this as a kind of democratic activism both within and outside our consulting rooms. Creating such a figure would also mean that psychoanalysts return to the polis, to the public arenas which the Greeks spoke about, and thus they would return to civil action and to having a deliberate presence in the public sphere so as to complement the above. Such an intentional shift would aim to blur if not erase the artificial distinction (not to mention dissociation) between the public and the private. Hate that is constituted in culture cannot be combated merely from within the four walls of our consulting rooms with our analysands, who will always be few in number compared to society as a whole. Rather, it requires the bringing together of an ethics of commitment with the ethics of desire. Freud, it has to be said, was never against this, and in fact always viewed such an idea favourably”.

Ou seja, o que Liberman põe aqui é a questão sempre renovada da relação da psicanálise com a sociedade e a cukltura (Kultur), e do papel dos psicanalistas na cidadania, que é também um dos temas do último livro do Prof. Carlos Amaral Dias, sobre o qual em breve farei um comentário, tanto mais oportuno quanto fui eu que tive o prazer de o apresentar na cerimónia do lançamento.


Clara Pracana

Nota: os meus posts neste blog, como em outros, são da minha inteira
responsabilidade, e não obrigam mais ninguém.

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